Myynnin maailma on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Digitalisaatio, muuttunut ostokäyttäytyminen ja kasvaneet asiakasodotukset ovat vaikuttaneet siihen, millaista osaamista nykypäivän myyjiltä vaaditaan. Rainmakerilla olemme huomanneet, että menestyäkseen myyjän ei tarvitse osata kaikkea, mutta oikea asenne, oppimishalu ja asiakaskeskeisyys ovat ratkaisevia tekijöitä.
Nykyajan myyjän rooli
Moderni myyjä toimii asiakkaan kumppanina ja ratkaisujen tarjoajana. Pelkkä tuotetuntemus ei riitä – tärkeää on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja tarjota ratkaisuja, jotka luovat aitoa lisäarvoa. Myyjän tehtävä on auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteensa ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita.
- Rainmakerilla myyjämme voivat työskennellä monipuolisissa rooleissa:
- Kenttämyynti – kohtaamassa asiakkaita kasvotusten, esimerkiksi ovelta ovelle.
- Puhelinmyynti ja toimistotyö – asiakaspalvelu, myynti ja uusasiakashankinta puhelimitse tai digitaalisesti.
- Digitaaliset ympäristöt – virtuaaliset tapaamiset ja online-työkalut ovat hyödyksi joissakin rooleissa, mutta niitä ei edellytetä kaikilta.
Tärkeintä on hallita oman työnsä välineet ja olla valmis oppimaan uusia taitoja työn ohessa.
Miten myyjän rooli on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana?
Viimeisen viiden vuoden aikana myyjän rooli on kokenut merkittävän muutoksen. Olemme siirtyneet tuotekeskeisestä myynnistä kohti ratkaisukeskeistä konsultointia, jossa myyjän tehtävänä on ensisijaisesti tunnistaa ja ratkaista asiakkaan ongelmia.
Ennen myyjä oli ensisijaisesti tuotteen esittelijä ja hinnoista neuvottelija. Nykyään myyjä on arvon tuottaja ja luotettu neuvonantaja, joka auttaa asiakasta näkemään mahdollisuuksia ja saavuttamaan liiketoimintatavoitteita. Myyntiprosessit ovat muuttuneet lineaarisista malleista moniulotteisiksi asiakasmatkoiksi, joissa myyjä toimii oppaana eri vaiheissa.
Muutos näkyy myös siinä, miten myyntityötä mitataan. Ennen painopiste oli puhtaasti lukumäärissä ja liikevaihdossa, nyt seurataan yhä enemmän asiakastyytyväisyyttä, asiakaspysyvyyttä ja asiakkaan kokemaa arvoa. Me Rainmakerillä uskomme, että arvontuottaminen on paras tapa varmistaa pitkäaikainen asiakassuhde.
Keskeiset taidot ja ominaisuudet
Työnantajat arvostavat myyjiä, joilla on oikea asenne ja oppimishalu, eli halu kehittyä jatkuvasti ja löytää ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin haasteisiin. Tärkeää on myös asiakaskeskeisyys ja ratkaisukeskeisyys: hyvä myyjä osaa kuunnella asiakasta aidosti, ymmärtää tämän todelliset tarpeet ja tarjota konkreettisia ratkaisuja, jotka tuottavat lisäarvoa.
Menestyvällä myyjällä on lisäksi sinnikkyyttä ja itsenäisyyttä – kyky työskennellä oma-aloitteisesti, pysyä tavoitteissaan ja jatkaa eteenpäin myös haastavissa tilanteissa. Hyvät vuorovaikutustaidot täydentävät kokonaisuuden, sillä selkeä ja ystävällinen kommunikaatio, oli se sitten kasvotusten, puhelimitse tai digitaalisissa ympäristöissä, rakentaa luottamusta asiakkaaseen ja helpottaa yhdessä ratkaisujen löytämistä.
Miten myyjän rooli on muuttunut
Viime vuosien aikana myyjän rooli on siirtynyt tuotekeskeisestä ratkaisukeskeiseksi. Nykyään myyjä on arvon tuottaja ja luotettu neuvonantaja, jonka tehtävä on tunnistaa asiakkaan ongelmat ja tarjota konkreettisia ratkaisuja. Myynti ei enää perustu pelkkiin numeroihin, vaan myös asiakaskokemukseen ja asiakassuhteiden pitkäaikaisuuteen.
Myyjän urapolku ja kehittymismahdollisuudet Rainmakerilla
Me Rainmakerillä tarjoamme monipuolisia urapolkuja myynnin ammattilaisille. Olitpa sitten urasi alkuvaiheessa tai kokenut myyntiosaaja, meiltä löytyy kehittymismahdollisuuksia erilaisiin tilanteisiin. Myyntitiimimme jäsenet voivat kehittyä junioritasolta seniorimyyjiksi, myyntipäälliköiksi tai myyntijohtajiksi.
Panostamme vahvasti henkilöstömme jatkuvaan myyntikoulutukseen ja tarjoamme säännöllisiä valmennuksia niin myyntitekniikassa, tuotetuntemuksessa kuin digitaalisissa taidoissakin. Työntekijämme kehittävät osaamistaan sekä sisäisissä koulutuksissa että ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla.
Yrityksemme kulttuuri perustuu yhteisöllisyyteen, sitoutumiseen, potentiaalin tunnistamiseen ja rohkeuteen. Uskomme, että jokainen työntekijä voi kasvaa potentiaaliinsa kannustavassa ympäristössä. Meillä myyntityö ei ole vain numeroiden tavoittelua vaan arvon luomista asiakkaille ja merkityksellistä työtä tekijälleen.
Haluatko sinä kehittyä myynnin huippuosaajaksi tukevassamme yhteisössä? Tutustu avoimiin työpaikkoihimme ja hakeudu mukaan rakentamaan uraa myynnin parissa.